Zastosowanie rur w budownictwie drogowym
W każdej dziedzinie związanej z projektowaniem i wykonywaniem konstrukcji lub urządzeń, które mają znosić znaczne obciążanie oraz być wystawione na działanie czynników zewnętrznych szuka się rozwiązań, które zagwarantują możliwość uzyskania jak najlepszej wytrzymałości. Z taką sytuacją mamy do czynienia także w drogownictwie, gdzie poza typowymi materiałami budowlanymi używanymi do przygotowywania głównych elementów dróg, ulic, wiaduktów czy mostów niezbędne są także części infrastruktury towarzyszącej w postaci oświetlenia, zabezpieczeń czy oznakowania. Jednym z materiałów, które znakomicie odpowiadają temu zapotrzebowaniu, są rury drogowe. Przyjrzyjmy się bliżej ich charakterystyce i zastosowaniu.
Czym są rury drogowe?
Rury drogowe to klasyczne elementy wykonane z taśm stalowych metodą walcowania na zimno, które w procesie produkcji zostały następnie zgrzane. Ze względu na to, że będą one używane na zewnątrz, a więc narażone na kontakt z czynnikami przyspieszającymi korozję, są również zabezpieczone przed rdzą. Podstawową metodą ochrony jest wykorzystywanie do produkcji blach ocynkowanych. Naniesiona na nie powłoka gwarantuje, że do stali nie przedostanie się woda, która nie tylko przewodzi prąd, przyspieszając korozję, ale także jest źródłem potrzebnego do zajścia całego procesu tlenu. Warto wspomnieć, że rury ocynkowane po zgrzaniu są poddane napylaniu cynku, co niweluje uszkodzenia tej warstwy. Rury ocynkowane wybiera się jednak także ze względu na ich profil, który świetnie przenosi wszystkie obciążenia niezależnie od kierunku, z jakiego działają.
Do czego wykorzystuje się rury w drogownictwie?
Rury są używane w drogownictwie na wiele sposobów. Korzysta się z nich do montowania potrzebnego oznakowania, głównie znaków pionowych. Są wykorzystywane w konstrukcjach służących do umieszczania znaków nad pasami ruchu. Stosuje się je przy produkcji barier energochłonnych, a także montażu siatek zabezpieczających przed zwierzętami. Rury są też używane jako elementy sygnalizatorów oraz różnych konstrukcji wsporczych.